|
|
9 klíčových trendů vývoje školství
Peter FISK (IE Business School)
Peter Fisk, profesor prestižní IE Business School a poradce řady nejvýznamnějších světových firem, od Coca-Coly přes Vodafone až po Virgin,
připomíná, že vedle nastupujících chytrých technologií hraje zásadní roli v přístupu k práci i ke vzdělání také délka běžného lidského života,
která dnes pomalu šplhá směrem k devadesátce a půjde dál. Je jasné, že většinu tohoto dlouhého života budeme studovat a pracovat.
„Většina lidí si za život projde nejméně 6 různými kariérami, které budou vyžadovat zásadní přeškolení,“ předpovídá Fisk, který definoval 9 klíčových trendů vývoje školství na cestě do Světa 4.0. Tady jsou:
1/ Rozmanitost místa a času
Díky novým e-learningovým technologiím si bude moci každý student vybrat, kdy a kde se chce učit, a zvolit si tempo svého studia. S tím souvisí následující bod.
2/ Personalizované učení
Žáci, kterým půjde studium nějaké látky rychleji, nebudou čekat na ostatní. Mohou pokračovat rychleji v učebním plánu a dostávat náročnější úkoly. Výuka se pružně přizpůsobí i těm,
kterým něco půjde pomaleji. I ti pomalejší budou pozitivně povzbuzování, aby kvůli tomu, že jim nějaká konkrétní věc nejde, neztratili důvěru ve své akademické schopnosti, jak tomu dnes často bývá.
3/ Svobodný výběr
Ačkoli výuka každého předmětu směřuje ke stejnému cíli, studenti si budou moci sami zvolit cestu, která je tam dovede. Budou mít na výběr z množství různých učebních pomůcek, učebních technik a programů.
4/ Zaměření na konkrétní projekty
V éře rychlých změn profesí a oborů se výuka více zaměří na konkrétní pracovní projekty. Studenti se budou muset naučit rychle uplatnit své schopnosti při různorodých situacích.
5/ Interpretace dat
Matematika se sice považuje za jeden ze tří pilířů gramotnosti, je však jasné, že „manuální“
část této gramotnosti bude brzy nepotřebná. Výpočty a analýzy dat za nás přeberou stroje. O to důležitější bude schopnost člověka tato data a čísla generovaná počítačem interpretovat –
ta se stane novým aspektem matematické gramotnosti.
6/ Zkušenosti z praxe
Protože technologie člověka v určitých oblastech nahradí, učební plán se zaměří víc na schopnosti, které vyžadují čistě lidské znalosti a přímou mezilidskou interakci.
Přidá se důraz na zkušenosti „z terénu“, na různé stáže a podobně.
7/ Systém testů se úplně změní
Dnešní písemky a ústní zkoušení většinou jen nutí studenty, aby se narychlo „nadrtili“ požadovanou látku a den po zkoušce ji zapomněli. Chytré vzdělávání budoucnosti bude měřit pokrok studentů na každém kroku.
8/ Být pánem svého učebního plánu
Studenti se budou stále více podílet na budování svých učebních plánů. Jen tak se podaří udržet studium na úrovni, kdy bude držet krok s dobou a bude užitečné.
9/ Poroste význam mentorství
Během příštích 20 let získají studenti ve svém učení takovou míru nezávislosti, že budou nutně potřebovat učitele jako rádce, který je bude provázet džunglí možností a mořem informací.
|
|
|
Copyright © 2011-2018 Ostrov objevů - univerzita pro rodiče.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu Ostrova objevů zakázáno!
|
|