Rozvoj malých dětí
ČLÁNKY
Kurzy, workshopy
PŘEDNÁŠKY
Doporučené, zajímavé
PUBLIKACE
Vzdělávací, vývojové
HRAČKY
Partneři, projekty
SPOLUPRÁCE
O nás, naše filosofie
KONTAKTY
9 klíčových trendů vývoje školství
Peter FISK (IE Business School)


Peter Fisk, profesor prestižní IE Business School a poradce řady nejvýznamnějších světových firem, od Coca-Coly přes Vodafone až po Virgin, připomíná, že vedle nastupujících chytrých technologií hraje zásadní roli v přístupu k práci i ke vzdělání také délka běžného lidského života, která dnes pomalu šplhá směrem k devadesátce a půjde dál. Je jasné, že většinu tohoto dlouhého života budeme studovat a pracovat.

„Většina lidí si za život projde nejméně 6 různými kariérami, které budou vyžadovat zásadní přeškolení,“ předpovídá Fisk, který definoval 9 klíčových trendů vývoje školství na cestě do Světa 4.0. Tady jsou:

1/ Rozmanitost místa a času

Díky novým e-learningovým technologiím si bude moci každý student vybrat, kdy a kde se chce učit, a zvolit si tempo svého studia. S tím souvisí následující bod.

2/ Personalizované učení

Žáci, kterým půjde studium nějaké látky rychleji, nebudou čekat na ostatní. Mohou pokračovat rychleji v učebním plánu a dostávat náročnější úkoly. Výuka se pružně přizpůsobí i těm, kterým něco půjde pomaleji. I ti pomalejší budou pozitivně povzbuzování, aby kvůli tomu, že jim nějaká konkrétní věc nejde, neztratili důvěru ve své akademické schopnosti, jak tomu dnes často bývá.

3/ Svobodný výběr

Ačkoli výuka každého předmětu směřuje ke stejnému cíli, studenti si budou moci sami zvolit cestu, která je tam dovede. Budou mít na výběr z množství různých učebních pomůcek, učebních technik a programů.

4/ Zaměření na konkrétní projekty

V éře rychlých změn profesí a oborů se výuka více zaměří na konkrétní pracovní projekty. Studenti se budou muset naučit rychle uplatnit své schopnosti při různorodých situacích.

5/ Interpretace dat

Matematika se sice považuje za jeden ze tří pilířů gramotnosti, je však jasné, že „manuální“ část této gramotnosti bude brzy nepotřebná. Výpočty a analýzy dat za nás přeberou stroje. O to důležitější bude schopnost člověka tato data a čísla generovaná počítačem interpretovat – ta se stane novým aspektem matematické gramotnosti.

6/ Zkušenosti z praxe

Protože technologie člověka v určitých oblastech nahradí, učební plán se zaměří víc na schopnosti, které vyžadují čistě lidské znalosti a přímou mezilidskou interakci. Přidá se důraz na zkušenosti „z terénu“, na různé stáže a podobně.

7/ Systém testů se úplně změní

Dnešní písemky a ústní zkoušení většinou jen nutí studenty, aby se narychlo „nadrtili“ požadovanou látku a den po zkoušce ji zapomněli. Chytré vzdělávání budoucnosti bude měřit pokrok studentů na každém kroku.

8/ Být pánem svého učebního plánu

Studenti se budou stále více podílet na budování svých učebních plánů. Jen tak se podaří udržet studium na úrovni, kdy bude držet krok s dobou a bude užitečné.

9/ Poroste význam mentorství

Během příštích 20 let získají studenti ve svém učení takovou míru nezávislosti, že budou nutně potřebovat učitele jako rádce, který je bude provázet džunglí možností a mořem informací.
     Copyright © 2011-2018 Ostrov objevů - univerzita pro rodiče.
     Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu Ostrova objevů zakázáno!